Etablere sentralisert anskaffelsesfunksjon og tilhørende organisasjon
For å oppnå helhetlig styring av leverandørlandskapet utover IT anskaffelser, ble det tidlig fattet beslutning om å favne over hele Eika Gruppen. Basert på økonomiske analyser og risikoanalyser, ble det i tett samarbeid med ledelsen og sentrale funksjoner i Eika Gruppen utarbeidet en ny policy for anskaffelser for å etablere holistisk styring av anskaffelser og leverandørstyring.
Med ny policy godkjent av konsernledelsen og styret, startet arbeidet med å etablere avdeling for anskaffelser. Etter overføring av kompetanse og funksjon til ny leder for anskaffelser, og til strategisk controller, ble AdviseTech trukket ut. Siden har Eika Gruppen ansatt en License Manager og en Contract Manager for å styrke funksjonen ytterligere.
Den nye anskaffelsesfunksjonen har gitt verdi til Eika Gruppen
Den nye anskaffelsesfunksjonen har gitt verdi til Eika Gruppen på flere områder:
- Ytterligere styrket Eika Gruppens kontroll av interne retningslinjer og eksterne lover og regler (Åpenhetsloven, Finansforetaksloven, Forskrift om utkontraktering, IKT forskriften, lov om personopplysninger mm.)
- Bedret kostnadskontroll
- Forbedret styring og kontroll på leverandørlandskapet og -avtaler